X
تبلیغات
متن نوحه و روضه

متن نوحه و روضه

نوحه امام باقر(ع)

عالمی ماتم سرا شد(2)                فاطمه ماتم سرا شد   

 باقر آل پیمبر(2)                       کُشته ی زهر جفا شد  

 فاطمه جان، فاطمه جان، فاطمه جان، فاطمه جان(2)   

 پنجمین نور ولایت(2)                  گشته پرپر از عدوات  

 زهر کین سوزانده جانش              جُرم اوبوده امامت                        

 هدیه کرده جان به جانش              هدیه کرده جان به جانش

فاطمه جان، فاطمه جان، فاطمه جان، فاطمه جان(2)

صادقش سوزد ز داغش(2)           گشته گریان در فراقش

در بقیع آید کنار(2)                    قبر بی شمع و چراغش

می سراید شعر هجران               می سراید شعر هجران

فاطمه جان، فاطمه جان، فاطمه جان، فاطمه جان(2)

 

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 15 دی1390ساعت 1:36  توسط جواد هاشمی پناه  | 

رضه امام باقر(ع)

ای فروزان گوهر پاک بقیع                       گل پَرپَر شده در باغ بقیع

کربلا دیده ای و کوفه و شام                              ای شهید از اثر زهر هشا م

خدا لعنت کند هشام بن عبدالملک را ، دستور داد زین اسب آقا را به زهر آغشته کنند همین که پسر فاطمه سوا ر بر مرکب شد یک مرتبه صدا زد آه جگرم. زهر اوّل به جگر اثر می گذارد. زهر در بدن امام اثر کرد. سه روز در بستر افتاده بود و سرا نجا م به شهادت رسید

خدایا در این عالم چه کردند با فرزندان زهرا، آقا هم خودش غریب هم قبرش غریب. انشا ا... در مدینه برای غربت امام باقر اشک بریزیم

امام باقر اگر چه شما بو سیله ی زهر مسموم شدی و مظلومانه به شهادت رسیدی، اما بعد از شهادت کسی به بدن شما کاری نداشت . اما قربان آن حسینی که بعد از شهادت آمدند بدنش را زیر سم اسب ها قرار دادند.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 15 دی1390ساعت 1:31  توسط جواد هاشمی پناه  | 

نوحه امام جواد (ع)

من ماه عالمینم(2)                                                     خورشید کاظمینم

نور دل حسینم                                                                   نور دل حسینم

بابا رضا کجائی- می سوزم از جدایی

در حجره جان سپارم(2)                                                     در حال احتضارم

من همدمی ندارم                                                من همدمی ندارم

بابا رضا کجائی- می سوزم از جدایی

بر دیده ام ستاره(2)                                               در سینه ام  شراره

با قلب پاره پاره                                                    با قلب پاره پاره

بابا رضا کجائی- می سوزم از جدایی

دردا که رفتم از حال                                              از بس زدم پروبال

در لانه افتادم                                                      از فرط ناتوانی

بابا رضا کجائی- می سوزم از جدایی

گوئید تشنه جان داد                                             خاموش شد ز فریاد

از این غریب تنها                                                پرسند اگر نشانی

بابا رضا کجائی- می سوزم از جدایی

+ نوشته شده در  پنجشنبه 15 دی1390ساعت 1:27  توسط جواد هاشمی پناه  | 

روضه امام جواد (ع)

ز سوز غم، پَر پروانه می سوخت               ز داغ لاله ای گلخانه می سوخت

وجودش را شرر زذ آشنائی                      که از جورش دل بیگانه می سوخت

بنوشید آب از پیمانۀ زهر                         دلِ پاکش از این پیمانه می سوخت

ز آوای جواد آن جانِ زهرا                        نهال گلشن جانانه می سوخت

میان حجره بود و ناله می کرد                    به حال وی دلی آنجا نمی سوخت

از همین جا دلت را روانة آن حجره ای کن که امام جواد میان حجره افتاده بود، از سوز زهر به خود می پیچید، امّا کشنده تر از این زهر ، زهر بی وفائی همسرش بود، بمیرم برات آقا، محرمی نداشتی، چه کشید جواد الائمه، آن ساعتی که دید امُ الفضل دَرِ حجره را بست ، کنیزانش را جمع کرد و گفت : شادی کنید تا کسی صدای نالۀ امام را نشنود، بعدِ شهادت هم دستور داد بدن امام را بالای بام مقابل آفتاب قرار دهند، اما کبوتر ها می آمدند بالهاشون را به هم می دادند تا آفتاب به این بدن نتابد، اما عاشقان امام جواد، این بدن دیگه برهنه نبود، این بدن دیگه بی سر نبود ، این بدن پاره پاره نبود.

رحت خدا بر این ناله ها، ای دلهای آماده، بمیرم برای عزیز فاطمه حسین، که دخترش بدن بابا را نشناخت، صدا زد عمه این بدن کیه که داری دردو دل می کنی؟ فرمود: سکینه جان این بدن بابایت حسینِ، همه صدا بزنید حسین جان ...

+ نوشته شده در  پنجشنبه 15 دی1390ساعت 1:23  توسط جواد هاشمی پناه  | 

آموزش مداحی مرحله اول

آمادگی های لازم جهت مداحی:1- انگیزه، عشق وعلاقه2- تقویت صدا(تمرین از روی صداها از یک دونگ تا شش دونگ ) َ  ،  ِ  ،  ُ   ،  او  ،ای

3- آهنگ دادن به صدا (با فرمان و اراده مغز)

− سیستم تولید صوت عبارتند از:1- ریه ها 2- تارهای صوتی 3- فضای حلق 4- زبان 5- دندان 6- لب 7-بینی 8- فرمان مغز 9- نای

- نمودار تقویت صدا:

 

 

 

 

- روش اجرای مداحی طبق فرمول زیر میباشد:

ا- بسم ا.. + رباعی + غزل(پندیات ، مثنوی ، قصیده ، حکایات ، و..)+ مرثیه + مصیبت(نوحه) + دعا

- بسم ا... : هر عملی که بدون بسم ا... شروع شود ناقص و بی نتیجه است و بزرگترین و کاملترین جمله ای است که در عالم ، وجود دارد و حالا که لازم است با این جمله ی بزرگ شروع شود بهتر است با صوت و لحن مناسب خوانده شود

 

تقسیم شعر:منظور از تقسیم شعر یعنی یک بیت از شعر را به چند قسمت تقسیم کنیم و بعد شعر را بخوانیم و اینکه تمرکز بهتری پیدا کنیم که این خود محاسنی دارد:1- مداح با خستگی کمتری رو به رو میشود2- با اطمینان بیشتری به مداحی ادامه میدهد3- اعتماد به نفس را تقویت می نماید.

- کلمات مشترک مرکب: کلماتی هستند که از دو یا چند کلمه  تشکیل شده که وقتی به تنهایی می آید یک معنی و وقتی با هم می آیند معنی دیگری میدهد

مثال : رب العالمین – جانبازی- کتابخانه- گل خانه- حیّ صبحان

- آماده شدن : یعنی فکر کردن و به خاطر آوردن و انتخاب افکار و موضوع هایی که بیشتر به خود مجذوبتان کرده.

- آماده کردن: پس از انتخاب مطالب شعر و موضوع نوبت به سیقل زدن آنها و دادن شکل به آنها است مطابق با سلیقه و ذوق خودتان

- تربیت ذهن: باید طوری کار کنیم که خلاقیت و نو آوری داشته باشیم

- راههای تربیت ذهن و نو آوری: 1- هر موضوعی به ذهن رسید فورا آنرا یادداشت نمایید 2-هر موضوعی را تداعی کردید یادداشت کنید3-مطالعه و خواندن و روی آن فکر کردن

- مواردی که در حفظ شعر و مطالب باید به آن توجه داشت:حفظ شعر از روی معانی باشد و کلمه ، کلمه حفظ نشود  چون از روی معانی موجب یادگیری زودتر و فراموشی دیرتر خواهد شد2- حفظ شعر از روی یک ورق باشد 3- هنگام حفظ کردن ذهن خود را تمرکز داده و برای جا دادن مطلب و گرفتن آن حد اکثر حواث را به کار ببرید4- موضوع را از نزذیک بررسی کنیم و اطمینان شود از طریق چشم و دیدن در حافظه اثر گذاشته شود5- تکرار : یعنی به اندازه ی کافی تکرار نماییم تا اینکه ملکه ی ذهنمان شود 6- زمان مناسب (شب ، صبح )7- در مسئله ی تقویت حافظه باید توجه داشته باشیم از ( میوه جات – سیب ،عدس – کندور –گردو و...استفاده کنیم.

رباعی : رباعی یکی از قالب های شعر فارسی است و در لغت به معنای چهار تایی است  واز چهار مصراع تشکیل شده است

که خود مصراع ،کوتاه ترین جزء شعر است وشاعر در سرودن رباعی معمولاً در سه مصراع اول ،موضوع را بیان می کند  ودر مصراع آخر نتیجه ی کامل شعر را بیان می کند و بر وزن کلمه ی مقدّ سه ی لا حول ولا قوة الاّ بلّا است و همچنین مصراع اول و دوّم و چهارم آن به یک قافیه است

انواع رباعی: صلواتی – سلام وساده

رباعی صلواتی: در این رباعی نام مقدّس حضرت محمد (ص) ویا کلمه ی صلوات آمده است و هدف از خواندن رباعی در مداحی به منزله ی سلام کردن مداح به مستمعین است و مستمعین در حقیقت با فرستادن صلوات جواب آن را میدهند

از عین علی عیون ما بینا شد                وز لام علی لسان ما گویا شد

                                در یای علی نور خدا می بینم                  زان نور،محمد وعلی پیدا شد

رباعی سلام:در این رباعی کلمه ی سلام در آن جا سازی شده است وبیشتر در مجالسی که اهل فن و شهر ادبی هستند خوانده میشود ،بدین ترتیب که کلمه ی سلام سین آن در اول مصراع اول ،لام آن در اول مصراع دوم ،الف آن در اول مصراع سوم  ومیم آن در اول مصراع چهارم آمده است

سر تا به قدم گناه بی حد دارم                           لیکن نظری به لطف احمد دارم

                             ای مدّعی از چه میکنی مایوسم                   من دست به دامان محمد دارم

رباعی ساده:در این نوع رباعی نه کلمه ی صلوات آمده و نه نام مقدّس پیامبر (ص) آمده است

تا در گه تو قبله ی راز است حسین                                   ما را به در روی نیاز است حسین

                  گردد در کعبه باز سالی یکبار                                                     وین خانه درش همیشه باز است حسین

                 ای خدا غرق گناهم چه کنم                                                            نکنی گر تو نگاهم چه کنم

                 به امید کرمت آمده ام                                                    ندهی گر تو پناهم چه کنم

                  ای دوست، دل ز عشق احیا کردی                                 این بنده ی زشت را تو زیبا کردی

                  بر درگه احسان تو تا یادم هست                                     هر گاه که در زدم خودت وا کردی

نکاتی که جهت اجرای برنامه ی مداحی باید توجّه داشت :که همین امر باعث کم شدن اضطراب و به دست آوردن جرئت و اعتماد در اجرای برنامه میشود:ابتدا قبل از اجرا دقیقاً فکر نماییم و بدانیم اطراف چه مو ضوع و چه چیزی میخواهیم صحبت و بخوانیم یعنی در اول مداحی موضوع،مطلب و شعر ما باید مشخص و مر بوط به مجلس باشد- با اعتماد و جرئت سخنرانی و مداحی کنیم و استرس و حیجان را از خود دور نماییم

زمانی که احساس کنیم اعتماد داریم اراده ی کافی را به کار ببندیم که اراده، خود به خود جای ترس را میگیرد و آن وقت است که جرئت پیدا میشود که یکی از راهای آن تمرین است

مواردی که باعث کم شدن اضطراب و استرس و لرزش در حین اجرا ی برنلمه میشود:1سی سانیه قبل از اجرای برنامه یک نفس عمیق بکشید چون با بالا رفتن میزان اکسیژن در بدن احساس سبکی و بر جرئت افزوده میشود2برای جلو گیری از لرزش و به دست آوردن آرامش میتوانید در حین اجرا یک سکّه در دست بگیرید و آنرا فشار دهید، مقداری بر جرئت افزوده میشود .

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 15 دی1390ساعت 1:7  توسط جواد هاشمی پناه  |